از زمان خلقت انسان تهاتر در بین بشر به شکل‌های مختلف وجود داشته است. از این روش معامله در تمام زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند. تهاتر در بازار خودرو و ملک نقش بیشتری دارد، اما ازآنجایی‌که برای خرید ملک باید هزینه بیشتری پرداخت کرد حساسیت تهاتر در این زمینه بیشتر است. اما تهاتر ملک چیست ؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟ اگر این سوالات در ذهن شما وجود دارد، پاسخ آن راحت است. در این مقاله سعی داریم سوال تهاتر املاک چیست ؟ را به شما پاسخ دهیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تهاتر ملک,تهاتر ملک با باغ ویلا,تهاتر ملک در تهران

مفهوم واژه تهاتر ملک چیست؟

تهاتر به معنی مبادله پایاپای (کالا به کالا) است که از دیرباز در زندگی انسان رواج دارد. همچنین این واژه با نام‌های مختلفی ازجمله بارتر (Barter) نیز شناخته می‌شود. در زبان عامیانه به تهاتر، تاخت زدن می‌گویند. در این معامله  معیار اصلی سکه و پول است؛ بنابراین هر چیزی غیر از این دو به‌عنوان شاخص قرار گیرد به آن معامله تهاتری گفته نمی‌شود. این معامله خود به سه دسته تقسیم می‌شود که از آن می‌توان به تهاتر قهری، قراردادی و قضایی اشاره کرد. تهاتر بیشتر در معامله‌هایی انجام می‌شود که امکان فروش کالا در آن به‌سختی امکان‌پذیر باشد و یا کشوری دچار تحریم‌های اقتصادی شود، شهروندان به انجام آن اقدام می‌کنند.

تهاتر در زمینه املاک به این معناست که شما ملک خود را به‌قصد خریدن ملک دیگری بفروشید. باتوجه به تحریم‌هایی که در چند سال اخیر در کشور ما وجود دارد، بیشتر افراد توانایی خرید نقدی ملک را ندارند. اغلب صاحبان املاکی مانند منازل، باغ ویلا به‌جای فروش به معاوضه آن با ملک دیگری در شهر یا مناطق مختلف تمایل دارند.

انواع مختلف تهاتر املاک

تهاتر ملک با ملک

در این نوع تهاتر ملک ها با یکدیگر معاوضه می‌شوند و انجام آن بستگی به دو طرف معامله داشته؛ همچنین هیچ‌گونه محدودیتی در انجام تهاتر وجود ندارد. این نوع معامله ممکن است بین ملک با باغ ویلا انجام بگیرد. در تهاتر دو ملک معمولا یک ملک بزرگ را با چندین املاک کوچک معاوضه می‌کند. اما صورتی دیگر از این تبادل پایاپای وجود دارد که اغلب در شمال کشور رایج است که در آن باغ ویلای خود را با یک ملک در شهرهای دیگر ازجمله تهران، مشهد و… معاوضه می‌کنند.

تهاتر ملک در تهران

بسیاری از دوستان تصمیم به تهاتر ملک در تهران را دارند برای اینکار بهترین انتخاب میتواند کارشناسان تهاتر در املاک‌های تهران باشد چرا که شما باید ملکی را پیدا کنید که شخص مورد نظر قصد تهاتر آن را داشته باشد.

تهاتر ملک با خودرو

یکی از بهترین نوع تهاتر، معامله ملک با خودرو است؛ زیرا فروش خودرو ازملک بسیار راحت‌تر است. در این نوع معامله معمولا خودروهای مدل‌بالا و گران‌قیمت مبادله می‌شوند. درصورتی‌که مبلغ ملک از خودرو بیشتر شود، مابقی پول به‌صورت نقدی به صاحب‌ملک داده می‌شود. برای مبادله خودرو با باغ ویلا اغلب خودروهای خارجی و لوکس که قیمت آن با ملک موردنظر همخوانی داشته باشد، معاوضه می‌شود.

تهاتر ملک با بیت کوین و طلا

یکی از جدیدترین معامله‌ها در زمینه معاوضه املاک مختلف، ازجمله باغ ویلا با بیت کوین است. این‌گونه معامله‌ها که به‌تازگی موردتوجه افراد زیادی قرارگرفته، بیشتر جهت معاوضه باغ ویلا در شهر تهران با بیت کوین است. بیت کوین برای خریدوفروش به اینترنت نیاز دارد؛ بنابراین در این نوع تهاتر واسطه‌های مختلفی ازجمله بانک وجود ندارد. این نوع معامله معمولا در کشورهای خارجی برای معاوضه باغ ویلا با بیت کوین انجام می‌شود.

تهاتر ملک با مصالح ساختمانی

در این نوع تهاتر که اغلب انبوه‌سازان آن را انجام می‌دهند، درازای دریافت مصالح ساختمانی، به آن‌ها ملک داده می‌شود. تهاتر ملک با مصالح ساختمانی بیشتر زمانی انجام می‌شود که سازنده در نیمه کار با کمبود بودجه و مصالح روبرو می‌شود.

تهاتر ملک با مواد غذایی

علاوه بر خودرو یکی دیگر از مواردی که طرفداران زیادی دارد و به‌سرعت به فروش می‌رسد، مواد غذایی است؛ به همین علت این نوع مبادله نیز در تهاتر بسیار وجود دارد.

تهاتر ملک چیست

آیا هنوزم تهاتر انجام می‌شود؟

صد در صد!

تهاتر یکی از روش‌های معامله به شمار می‌رود. این روش نه حالا و نه هیچوقت دیگر منقضی نخواهد شد چرا که اگر موارد معامله یک دیگر مورد تایید طرفین باشد به راحتی املاک جا به جا می‌شوند و به راحتی طرفین به مقصد اصلی خود در معامله می‌رسند.

همچنین بسیاری از افراد قصد تهاتر ملک با ارزهای دیجیتال را خواهند داشت که این مسئله کمک شایانی به فروشنده ملک خواهد کرد چرا که میتواند با سهم خود به راحتی مهاجرت یا هر عملی انجام دهد.

مزایا و معایب معاملات تهاتر ملک چیست؟

افراد در انجام معاملات، خصوصا مبادله املاکی مانند باغ ویلا بیشتر تقاضای فروش نقدی ملک خود را دارند. اما برخی شرایط به وجود می‌آید که افراد معاملات تهاتری را به فروش نقدی ترجیح می‌دهند. معاملات تهاتری در شرایط خاص مانند تحریم‌های اقتصادی و کمبود نقدینگی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. این معاملات در کنار مزایا، معایبی نیز دارد.

  • مزایا معاملات تهاتری
  • در این‌گونه معاملات تحریم‌های حاکم بر کشور و قوانین بین‌المللی تاثیر چندانی بر آن نخواهد داشت.
  • در شرایط که نقدینگی در جامعه کم باشد و مردم پول زیادی برای خرید ویلا و املاک دیگر نداشته باشند، تهاتر بهترین روش برای خرید ملک است.
  • در معاملات تهاتری دو طرف فروشنده و خریدار فقط حضور دارند و شخص سومی به‌نام واسطه وجود ندارد.
  • در انجام این معامله بخش‌هایی که بر آن مالیات تعلق می‌گیرد، نسبت به فروش نقدی کاهش پیدا می‌کند.
  • معایب انجام معاملات تهاتری
  • برخی از فروشندگان به انجام معاملات به روش تهاتر علاقه‌ای ندارند؛ بنابراین در انجام آن شما با یک محدودیت روبه‌رو می‌شوید.
  • معمولا ویلا باغ‌هایی مورد تهاتر قرار می‌گیرند که مبلغ بسیار بالایی برای آن پرداخت می‌شود. ملکی که ارزان‌تر است، امکان فروش آن به‌صورت نقدی نیز وجود دارد. مبالغ بالا به‌سختی فروش خواهند رفت؛ بنابراین برای فروش آن از معامله تهاتری کمک می‌گیرند.
  • در برخی معاملات تهاتری دو موردی که باهم معامله می‌شوند اغلب قیمت یکسانی ندارند؛ به همین دلیل یکی از طرفین معامله مجبور به پرداخت بخشی از هزینه به‌صورت نقدی است.

شرایط تهاتر در تهراندشت

در تهراندشت همانند سایر نقاط کشور تهاتر جاری است. افراد ویلاها و زمین‌های خود را تهاتر میکنند و شما هم میتوانید برای تهاتر اقدام کنید. شما میتوانید با معرفی املاک خود در تهران به ارزش ملکتان در تهران ویلا در تهراندشت خریداری کنید.

این مسئله کار شما را برای خرید ویلا راحت خواهد کرد چرا که نیاز به نقد کردن ملکتان و بعد خرید ویلا نخواهد بود.

علت افزایش تهاتر چیست ؟

علت افزایش تهاتر راحتی در معامله است. در شرایط نوسان امروزی ارزش هر دو ملک ثابت خواهد ماند و املاک با یک دیگر معاوضه خواهند شد.

انواع تهاتر چیست ؟

تهاتر قهری

تهاتر قهری قانونی ترین نوع تهاتر است و تمامی اختیارات و تصمیم گیرنده مراجع قضایی خواهند بود. در این نوع تهاتر طرفین هیچگونه دخالتی در اجرای تهاتر نمیتوانند داشته باشند.

این نوع تهاتر شرایط خاص خود را دارند و در این نوع تهاتر موارد تهاتر باید هم ردیف و همجنس یکدیگر باشد برای مثال موارد معامله باید طلا با طلا، ملک با ملک یا زمین با زمین باشد.

این نوع تهاتر زمانی رخ میدهد که طرفین از یک دیگر طلب یا بدهی داشته باشند. برای حل این مشکل مراجعه قضایی مشکل را حل خواهد کرد و تهاتر قهری را جاری می‌کند.

همچنین در این تهاتر شرایط دیگری وجود دارد برای مثال زمان پرداخت موارد معامله باید در یک روز باشد و موارد معامله همچنین باید در یک منطقه باشد.

برای مثال در تهاتر قهری زمین، هر دو زمین باید در یک منطقه قرار داشته باشند و نباید یک زمین در کرج و دیگری در تهران باشد.

تهاتر قراردادی

راحت ترین نوع تهاتر را میتوان تهاتر قراردادی نامید. در این نوع تهاتر معاوضه ملک به صورت قراردادی انجام می‌شود و هیچگونه دخالتی از طرف سازمان قضایی نخواهد بود. در این نوع معامله تمامی عواقب معامله به عهده خود معامله کنندگان خواهد بود.

تهاتر در این شرایط میتواند برای پرداخت به ازای باقی قرارداد نیز باشد. برای مثال ارزش زمینی 5 میلیارد است و 3 میلیارد نقد پرداخت میشود و 2 میلیارد باقی با یک ماشین، طلا یا حتی ملک تهاتر می‌شود.

تهاتر قضایی

تهاتر قضایی میتواند آخرین گزینه برای تهاتر باشد. برای اینکار مراجع قضایی کاملا وارد کار می‌شوند و رای نهایی را دادگاه توسط قاضی صادر می‌شود.

در این نوع مورد معامله موارد باید از لحاظ شرعی و قانونی مورد تایید باشند. برای مثال ارزهای دیجیتال هنوز مورد تایید مراجع قضایی کشور نیست. همچنین شما در ملکیتی که سند آن تنها عرصه است نمیتواند ارزش عیان روی آن قرار دهید.

اینها موارد مهم در تهاتر قضایی است.

نکات تنظیم قرارداد برای تهاتر

انجام تهاتر مانند هر معامله دیگری به رعایت یکسری نکات نیاز دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

  • اولین بخشی که در هر قراردادی وجود دارد، ثبت مشخصات شخصی افراد است. این مشخصات شامل اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی و… است.
  • نکته دیگر ثبت دقیق مشخصات دو موردی است که معامله بر روی آن‌ها انجام می‌شود. از این موارد می‌توان به معامله ویلا باغ با ملک یا خودرو اشاره کرد.
  • مبلغ توافق برای معامله باید در قرارداد نامه به‌صورت دقیق ذکر شود.
  • شرایطی که به هرکدام از طرفین اجازه لغو معامله را می‌دهد، باید در قرارداد ذکر شود.
  • بهتر است قبل از به وجود آمدن مشکل یا اختلافی روش حل آن به‌طور دقیق در قرارداد ذکر شود.

درصورتی‌که هر دو طرف از انجام معامله ناراضی باشند، آن معامله قابل‌فسخ شدن است. بنابراین رضایت هر دو طرف معامله برای باطل کردن آن الزامی است.

قوانین مربوط به تهاتر ملک

5 مورد از مهم‌ترین قوانین مربوط به تهاتر ملک

تهاتر ملک مانند هر کار حقوقی دیگری قوانین مخصوص به خود را دارد و برای بهتر انجام شدن آن لازم است تا نسبت به این قوانین مطلع باشید. دانستن این قوانین به شما کمک می‌کند تا مراحل تهاتر را با اطمینان بیشتری پیش ببرید و با سادگی و راحتی به نتایج مورد نظر خود دست یابید و به مشکلی برخورد نکنید. برخی از اصلی‌ترین قوانین تهاتر ملک را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد و درباره آن‌ها اطلاعاتی را برای شما بازگو می‌کنیم.

  1. در زمان تهاتر ملک مانند هر معاوضه و قرارداد دیگری لازم است تا توجه داشته باشید که املاک مورد نظر شما دارای سند رسمی و کاملا مشخص باشند. این موضوع به عنوان یک نکته بسیار مهم شناخته می‌شود که رعایت نکردن آن ممکن است در آینده برای شما مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
  2. ثبت و انتقال سند رسمی تهاتر ملک مانند هر ثبت و انتقال دیگری لازم است تا در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد تا به صورت رسمی و قانونی تهاتر ملک کامل شود و در زمینه سند با مشکلی برخورد نکنید.
  3. برای داشتن یک معامله کاملا ایمن لازم است تا پیش از معامله و انجام تهاتر ملک، نسبت به مدارک طرف مقابل بررسی را انجام دهید. با استعلام گرفتن از مدارک طرف مقابل می‌توانید از دردسرهای احتمالی و در آینده جلوگیری لازم را به عمل آورید.
  4. در زمان فسخ قرارداد معامله تهاتر ملک، لازم است تا رضایت دو طرف معامله گرفته شود. در غیر این صورت فسخ معامله امکان پذیر نخواهد بود.
  5. در برخی از شرایط ممکن است ملک مورد تهاتر ملکی باشد که در بین ورثه است. در این شرایط لازم است تا مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت، تسویه مالی و حضور وراث یا وکالت نامه از سمت آن‌ها وجود داشته باشد تا تمامی مراحل تهاتر ملک به سادگی و راحتی پیش برود و وراث با رضایت کامل اقدام به معامله ملک کنند.
  6. به عنوان یکی از اصلی‌ترین قوانین تهاتر ملک لازم است تا در اولین قدم نوع تهاتر ملک خود را مشخص کنید. تهاتر ملک با ملک، تهاتر ملک با خودرو، تهاتر ملک با بیت کوین، تهاتر ملک با مصالح ساختمانی، تهاتر ملک با کالا، تهاتر ملک با مواد غذایی یا هرگونه مورد دیگری قوانین خاص خود را دارد که لازم است تا نسبت به آن به خوبی آگاه باشید.

کلام آخر

با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده بر کشور ما نقدینگی مردم بسیار کم شده است. به‌گونه‌ای که اغلب افراد توانایی خرید برخی از اقلام مصرفی خود را نیز ندارند. در این ایام بهترین روش برای دادوستد روی آوردن به تهاتر بوده که از دیرباز در بین مردم جامعه رواج داشته است. انجام این روش مانند روش‌های دیگر معامله، مزایا و معایب خاص خود را دارد. معامله به روش تهاتر باعث می‌شود که بازارهای دیگری مانند طلا، خودرو، ارزهای دیجیتالی و… نیز به بازار خریدوفروش وارد شوند. در این مقاله سوال تهاتر املاک چیست؟ را به شما پاسخ دادیم، امیدواریم با خواندن آن اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

همچنین شما عزیزان اگر ملک برای تهاتر در تهران یا کرج را دارا می‌باشید میتوانید برای تهاتر در منطقه سرسبز تهراندشت اقدام کنید. ما میتوانیم بهترین باغ ویلا را برای تهاتر به شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید معامله‌ای شیرین و عالی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *