سلام دوستان عزیز در این مقاله قصد داریم با شما در مورد انواع خیارات در خرید ملک صحبت کنیم و سوالاتی که اکثر کاربران و دوستان در این مورد دارند را پاسخ دهیم.

اغلب افراد باتجربه بازاری می‌دانند که لازمه موفقیت در هر بازاری، اطلاع کامل از مباحث قانونی و حقوقی است. معمولا در هر معامله‌ای قرارداد کتبی عقد می‌شود که با توجه به آن میزان حق‌وحقوق طرفین معامله تعیین خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر اگر هرکدام از طرفین تصمیم به فسخ قرارداد بگیرند، به‌وسیله خیارت می‌توانند این کار را انجام دهند. ازآنجایی‌که معاملات ملکی دارای پیچیدگی و رقم بالایی‌ است، موضوع خیارت در آن بسیار اهمیت دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع خیارات در خرید ملک آشنا کنیم و نکات لازم آن را به شما معرفی کنیم. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خیارات در خرید ملک
انواع خیارات در خرید ملک

معرفی خیارت

در قوانین کشور قراردادهای مختلفی داریم که با توجه به دوام و ماندگاری به دو دسته قرارداد جایز و قرارداد لازم تقسیم‌بندی می‌شوند. در قانون مدنی ایران به عقدی که هریک از دو طرف در هر زمان که بخواهند آن را فسخ کنند، عقد یا قرارداد جایز گفته می‌شوند. هنگامی‌که طرفین به‌جز موارد تعیین‌شده در قرارداد، توانایی فسخ قرارداد را نداشته باشند، عقد لازم گفته می‌شود.

نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید خیار مربوط به جرم طرفین در معامله نیست. به‌عبارت‌دیگر برای جبران خسارت واردشده به طرفین، این حق را در نظر گرفته می‌گیرند تا به کمک شواهد و سندهای قانونی از آن استفاده کنند. خیارت انواع مختلفی دارد که شامل خیارت شرط، خیارت مجلس و… است. نکته مهم این است، خیارت درصورتی‌که یکی از طرفین معامله جرمی انجام دهد صورت نمی‌گیرد.

پیشنهاد ما: مشاهده باغ ویلا 1000 متری فوق لاکچری

خیار شرط چیست؟

در قانون مدنی به شرایط مدت‌داری که در زمان عقد قرارداد بین طرفین معامله نوشته می‌شود و آن‌ها طبق آن شروط حق فسخ قرارداد را دارند، شرط خیار می‌گویند. لازم به ذکر است که مدت زمان معین شرط در قرارداد باید ذکر شود وگرنه قرارداد باطل می‌شود. شرط خیار ضررکرد میان خریدار و فروشنده را جبران می‌کند یا بهتر بگوییم اگر یکی از طرفین در معامله ضرر کنند می‌توانند معامله را فسخ کنند. به طور مثال مالک و مستاجر در قرارداد به صورت توافقی ظرف مدت یک ماه مالک باید منزل را رنگ بزند مالک باید این کار را انجام دهد، در غیر این صورت معامله فسخ خواهد شد.

خیار شرط در معاملات ملکی چه‌کار بردی دارد؟

در خیار شرط معاملات ملکی به‌سرعت صورت نمی‌گیرد. طرفین معامله تا مدت‌زمان شرط قرارداد در صورت ضرر کرد وقت برای فسخ معامله دارند. برای این کار نیاز به رای دادگاه و قاضی برای فسخ قرارداد نیست، زیرا در این شرط قاضی فقط رای اجرای مراحل فسخ معامله را صادر می‌کند.

خیارغبن فاحش چیست؟ در معاملات ملکی چ کاربردی دارد؟

در خیارغبن فاحش درزمانی یکی از طرفین معامله ضرر خیلی زیاد و آشکار در معامله کرده باشد به‌صورت اختیاری می‌تواند معامله را فسخ کند. به‌طور مثال فروشنده قیمت واقعی ملک خود را نداند و به قیمت کمتر ارزش واقعی ملک در بازار بفروشد، اگر این تفاوت قیمت خیلی آشکار باشد فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند. در خیار غبن شرایط خاصی دارد که نمی‌توان به‌آسانی آن را اثبات کرد. قابل‌ذکر است که در صورت توافق طرفین می‌توانند خیار غبن فاحش را زمان عقد قرارداد ذکر کنند.

خیار مجلس چیست؟

در خیار مجلس نوعی اختیارات است که به طرفین معامله در زمان عقد قرارداد داده می‌شود که طبق آن طرفین می‌توانند ظرف مدت کوتاهی در صورت انجام ندادن شرط ذکرشده معامله را فسخ کنند. اگر در زمان انجام دادن معامله یکی از طرفین (فروشنده یا خریدار) جلسه را ترک کند این خیار باطل می‌شود.

 اما زمانی که طرفین پیرامون معامله در جلسه صحبت کنند این خیار همچنان به قوت خود باقی است. به‌طور مثال اگر خریدار مبلغی را برای بستن قرارداد به‌عنوان ودیعه پرداخت کند در صورت فسخ قرارداد فروشنده باید مبلغ را به خریدار بازپرداخت کند. در این جلسات معمولا نقش اصلی جوش زدن معامله را مشاوران املاک برعهده‌ دارند.

خیار تدلیس چیست؟

واژه تدلیس به معنی فریب دادن و یا پنهان‌کاری در معامله گفته می‌شود. نوع دیگر از اختیارت فسخ قرارداد است که در صورت تدلیس طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. به‌طور مثال اگر خریدار ماشینی را معامله کرده باشد و فروشنده ذکر کند ماشین صفر و نو است درصورتی‌که خلاف این باشد و فروشنده قصد فریب دادن خریدار را داشته باشد خریدار می‌تواند معامله را فسخ کند. درصورتی‌که فروشنده قرارداد را فسخ نکرد خریدار می‌تواند از طریق مراجعه به مراجع قضایی و حقوقی این قرارداد را فسخ کند.

خیار عیب چیست؟

اگر در زمان انجام معامله ملک و یا کالا خریداری‌شده عیب و نقص بزرگی داشت و فروشنده عیب و نقص آن را پنهان کند. در صورت کردن خیار عیب در عقد قرارداد خریدار بعد از معامله متوجه این نقص و ایراد شود، می‌تواند معامله را فسخ کند.

خیار تاخیر ثمن (تاخیر هزینه ومبلغ)

اگر درظرف مدت سه روز خریدار ثمن یا مبلغ که بابت خرید ملک یا کالا خریداری‌شده را به فروشنده پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند. همچنین می‌تواند از تحویل گرفتن ملک و… خودداری کند و معامله را فسخ کند.

خیار تبعض صفقه چیست؟

لغت صفقه به معنی تجزیه کردن و تجزیه شدن است. تبعض صفقه به معنی تجزیه شدن معامله است. به‌طورکلی باید گفت در خیار تبعض صفقه معامله به دو قسمت باطل و صحیح تقسیم می‌شود. در این صورت خریدار می‌تواند سهم صحیح معامله را برهم بزند و معامله را فسخ کند. به‌طور مثال اگر شما ملکی داشته باشید که سه دانگ آن متعلق به شما باشد و سه دانگ دیگر متعلق به همسر و… باشد، هنگامی‌که این ملک را به فروش برسانید، سهم شما صحیح است و در صورت ناراضی بودن همسر سهم او باطل است. در این صورت خریدار می‌تواند معامله را فسخ کند.

منظور اسقاط کافه خیارات در معاملات ملکی چیست؟

در اسقاط کافه خیارات تمام حق‌وحقوق فسخ قرارداد از طرفین معامله گرفته می‌شود. ناگفته نماند که در شرایطی که در زمان عقد قرارداد شروط خیار ذکرشده باشد، اسقاط کافه خیارات نمی‌تواند مانع از فسخ قرارداد شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شمارا با انواع خیارات در خرید ملک آشنا کنیم. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم در زمان عقد قرارداد در بین طرفین خیاراتی نوشته می‌شود. در قانون مدنی خیار انواع مختلفی مانند خیار شرط، خیار عیب، خیار مجلس و… است که تا زمان مقررشده در قرارداد طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. به این مسئله انواع خیارات در خرید ملک گفته می‌شود

شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات، فایل‌های به روز منطقه تهراندشت از صفحه رسمی ما در اینستاگرام دیدن کنید:

امیدواریم که از مطالعه مقاله انواع خیارات در خرید ملک لذت و بهره برده باشید.

در صورت داشتن سوال میتوانید با شماره‌های ما تماس بگیرید: 09125641306 – 09121717808

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *